Rauwe funk, jazz en Hip Hop

17 oktober 2014 CD recensie 'Saskia Laroo Band – Live in Zimbabwe'
door Stan Rijven voor dagblad Trouw.
POP | Saskia Laroo | Live in Zimbabwe | 4 Stars out of Five ****

download pdf
Ooit bezaten live-albums een even sterke status als studio-platen. Niet voor niets behoren ‘live at the Apollo’ (James Brown, ’63), ‘Get Yer Ya-Ya’s out’ (Rolling Stones,’70) en ‘Bob Marley live’ (’75) tot de canon. Ze koppelden muzikale essentie aan instant-sensatie, vereeuwigd in een momentopname. Maar wie brengt er vandaag nog een spontaan live-album uit in een digitaal perfect tijdperk? De Nederlandse trompettiste Saskia Laroo durfde het aan. 'Live in Zimbabwe’ is het rauwe, imperfecte verslag van haar optreden vorig jaar in Harare. Als een film voor het oor word je direct meegezogen in de wisselwerking tussen podium en publiek. Laroo speelt de sterren van de hemel, terwijl haar groovende band strak stuwend voortrolt. Het is funk, jazzdance en hiphop ineen. Ratelende rappers geven met ‘call & response’ straf commentaar op Laroo’s gestopte trompetspel dat herinnert aan Miles Davis en, wegens de echo- effecten, vooral ook aan Hugh Masekela. Soms vliegt de band totaal uit de bocht, maar wat een urgentie en energie. ‘Africa dancing’, het absolute prijsnummer, kreeg nog een extra radio-edit mee. Speciaal digitaal geproduceerd voor het Amsterdam Dance Event., dat Laroo woensdag in Paradiso mocht openen.